Stop thinking so much just go for it!! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Floor Dekker - WaarBenJij.nu Stop thinking so much just go for it!! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Floor Dekker - WaarBenJij.nu

Stop thinking so much just go for it!!

Blijf op de hoogte en volg Floor

16 December 2014 | Tanzania, Arusha

Om je elke dag van de maand op de hoogte te houden van alles wat ik allemaal doe, is mij helaas niet gelukt. Maar ik heb een aantal dagen eruit gelicht en die wil ik graag met je delen.

Zondag 5 oktober Waterval
Alle vrijwilligers verzamelden zich om naar de waterval hier in Arusha te gaan. Om 9:45 stonden wij klaar. Maar ja Afrika blijft Afrika, dus vertrokken wij pas om 10.15 uur.
De taxichauffeur dropte ons aan het begin van de berg en wij liepen in totaal 5 km. naar de waterval. Onderweg kwamen wij kleine winkeltjes en allemaal kleine huisjes tegen. Een hele groep kinderen liep met ons mee. Het bleek een schoolklas te zijn. Zij vonden het fantastisch dat wij ook naar de waterval gingen want onderweg hielpen zij ons naar beneden te komen want de weg was glad, smal en steil. Wij liepen langs en af en toe door het water om over te steken.
De kinderen stonden dan voor ons in het water om er voor te zorgen dat wij droog aan de overkant kwamen. Aangekomen bij de waterval, konden wij de rotsen oplopen om zo onder de waterval te staan. Maar omdat 18 vrijwilligers tegelijk naar boven wilden, hebben Nina en ik gewacht totdat zij allemaal weer terug waren zodat wij samen konden gaan. Super Gaaf !!!
Op de weg terug viel het wel even tegen. Conditioneel was mijn lichaam meer achteruit gegaan dan ik had verwacht!
Na een lange dag toen ik eindelijk in bed lag, viel het mij best wel zwaar dat ik een paar minuten voor 12 besefte dat ik niet bij de verjaardag zou zijn van mijn ‘kleine’ zusje die op dat moment 21 zou worden! Niet één verjaardag heb ik gemist en nu ben ik héééééél ver weg en mis(te) haar meer dan ooit!

Mama Suzy
Een paar dagen terug had ik stof gekocht samen met Leonie. Hiervan zou een mooie jurk worden gemaakt. Zwart met geel, oranje en rood met een soort bladvorm erin. Ik had een voorbeeld van de jurk van Leonie! Ik gaf de stof aan mama Suzy en zij meette mijn hele lichaam op. Een week later kon ik de jurk ophalen. Precies voor mijn verjaardag was de jurk klaar en kon ik hem op mijn verjaardag dragen.

Dinsdag 7 oktober Baraa school
Op school waren wij druk bezig met het verzamelen van de sportregels. De regels waren in het Engels zo goed als af. Alleen nu nog in het Swahili en daarbij kreeg ik niet echt de indruk dat de leraren ermee aan de slag zouden gaan. Door er wat druk op te zeggen was gelukkig ook het Swahilische deel klaar. Nu moesten Emma en ik het nog in een document zetten, alles printen en dan konden wij het presenteren aan de leraren. Het zijn gewoon de basis sportregels en hoopten hiermee de leraren te motiveren.
Sinds ik op de Baraa school vrijwilligerswerk doe, had ik nog niet zoveel stress op me schouders gehad om alles netjes in elkaar te zetten om het op tijd af te krijgen.

Donderdag 9 oktober Op pad met Leonie
Er is altijd 1 dag in de week dat ik Leonie help met haar bedrijf. Vandaag gingen wij op pad om wat projecten te bezoeken. Dit wilde ik zelf ook graag omdat ik niet alleen maar Baraa Primary school wilde zien. Gelukkig had ik de mogelijkheid dit samen met Leonie te doen.

Wij gingen naar 3 verschillende projecten:
- Het Pippie house is een project waar allemaal meisje zitten. Zij zijn ongeveer 16 jaar oud, verkracht en moeder. Zij zijn niet meer welkom bij hun eigen familie. VRESELIJK!
- Walk in love is een project met allemaal jonge kinderen. Je kunt het zien als een dagopvang voor kinderen waarvan de ouders moeten werken.
- Hope for children is een project waar de kinderen na school worden opgevangen en waar zij ook slapen.
Heel indrukwekkend om te zien hoe de projecten allemaal proberen te zorgen dat deze kinderen een goeie toekomst krijgen.
Na onze bezoeken hebben wij lekker geluncht bij Fifi’s.
‘s Avonds ben ik samen met Leonie, Tarloch, Mwasiti en Stephan gaan uiteten bij Vig & Olive. Daarna nog een drankje gedronken in Mango Tree en vervolgens is iedereen naar huis gegaan. Ik heb mij laten afzetten bij Viavia om daar verder een feestje te vieren met de meiden.
Om 12 uur zong ik voor papa het lang zal hij leven, want ook bij deze verjaardag was ik niet bij!

Zaterdag 11 oktober The day before my Bday
Ik had iedereen uit ons vrijwilligershuis uitgenodigd om samen te gaan eten bij Le Patio. Aan Aslam de eigenaar van Le Patio had ik gevraagd of hij wat lekkers kon maken voor ons allemaal. Wij kregen heerlijk eten. Soep, gegrilde kip, kleine hamburgertjes, sla en frietjes en als verrassing had hij als dessert een heerlijke chocoladetaart gemaakt met Happy Birthday Floor erop.
Een hele bijzondere avond. Je 23ste verjaardag vieren in Afrika met allemaal nieuwe mensen die je daar hebt leren kennen en die vervolgens allemaal om 12 uur voor je zingen en met een fles champagne op je proosten. Gelukkig hebben mijn lieve ouders, zusje en lieve vriendinnetjes ook aan mij gedacht en stuurden een grote doos met allemaal ontzettende lieve kaartjes en cadeautjes! Ik kan je vertellen als je zo ver weg van huis bent dat het echt onwijs goed voelt! Waanzinnig ik zal deze verjaardag ook niet zo snel vergeten.

Dinsdag 14 oktober BBQ Kim en Eriq
Onverwachts een dag vrij. Johnny en ik werden uitgenodigd om bij Kim en Eriq te komen bbq’en samen met hun vrijwilligers uit Nederland. Onderweg daarheen heb ik voor het eerst auto gereden. Een rustige weg zonder de piki piki en dala dala die toeteren en mij aan alle kanten willen inhalen. Raar om aan de andere kant van de weg te rijden. Het voelt heel erg tegendraads, maar ook wel weer super gaaf in een grote safariauto.
Bij Kim en Eriq aangekomen waren Leonie en Tarloch er ook.
Wat ik niet wist was dat er voor de bbq een geit werd geslacht. Ik heb er wel eens wat over gehoord maar nooit bij stil gestaan dat het hier zou gebeuren. De geit hingen aan een boom en ik kan je vertellen dat ik wel even een brok in mijn keel kreeg. Vervolgens ben ik héél snel weggelopen en heb met Isabella gebasketbald. Uiteindelijk hebben de Maasai mannen ervoor gezorgd dat het vlees aan stokjes zat en dat er een mooi kampvuur was.
Ik heb het vlees geproefd maar heb daarna genoten van het kampvuur en gekletst met de vrijwilligers uit Nederland. Helaas moest ik de volgende dag weer vroeg uit bed omdat Lotta de volgende jarige job was. Wij wilden voor haar zingen, cadeautjes geven en een lekker ontbijt maken!



Donderdag 16 oktober Baraa school
Nina en ik gingen naar school maar hadden helaas voor de zoveelste keer geen elektriciteit. Geen electriciteit is één van de problemen op de Baraa school. Zijn toen op zoek gegaan naar een klus waar wij zonder electriciteit konden werken. Bij de kleuters vonden wij allemaal speelgoed wat verschrikkelijk vies was. Hebben een emmer met water en sop gemaakt, een borstel gepakt en zijn gaan boenen. De kinderen kwamen helpen, tenminste dat dachten wij, maar op het moment dat Mwujabu naar buiten kwam, renden er een heleboel kinderen weg. De kinderen werden teruggehaald en waarom omdat zij de speeltjes uit hun broekzakken moesten halen. Zij namen namelijk de speeltjes mee naar huis. Uit de broekzakken kwamen allemaal lego poppetje, lego blokjes enzovoort tevoorschijn. Nina en ik zaten met onze mond open te kijken en waren echt sprakeloos.
Nadat wij de meeste poppetjes en blokjes terug hadden, lieten wij alles drogen en zochten wij de kapotte spelletjes eruit en gooiden deze weg.
’s Avonds hebben wij ons klaar gemaakt voor een avondje ViaVia omdat Nina en Donald, onze supervisor, om 12 uur jarig waren.

Vrijdag 17 oktober Bday Nina
Ook voor Nina hebben wij gezongen, cadeautjes gegeven en een lekker ontbijt klaar gemaakt.
Donald had ons gevraagd of wij deel uit wilden maken van een videoclip. Natuurlijk! Rond 4 uur reden wij naar het huis van Mama Dinka waar een deel van de videoclip opgenomen werd. Wij hebben uiteindelijk 2 uur gewacht totdat de opname kon worden gedaan. Op dat moment viel natuurlijk de elektriciteit uit en werd de generator aangezet. Wij konden weer door. Wij moesten eerst naar binnen lopen, vervolgens moesten wij op de bank zitten en net doen alsof er een groot feest gaande was. Na een tijdje kregen wij een ander shirt om aan te trekken met de tekst One’s Music Group erop. Om 8 uur waren wij ongeveer klaar en konden naar huis. Als de clip klaar is zouden zij die aan ons laten zien.

Zaterdag 18 oktober Bday party @ Tarloch and Leonie
Om 12 uur werden wij allemaal bij Leonie thuis verwacht om de schuur in de tuin op te ruimen zodat wij de versiering konden ophangen. Daarna heb ik Leonie geholpen met het maken van een dubbele taart en Happy, de chef, geholpen met het schillen van de aardappelen. Ondertussen maakte Happy het vlees klaar.
Wij gingen naar huis namen een douche en kleedde ons allemaal mooi aan. De meiden hadden geen jurkjes of rokjes bij zich, dus had Lotta mijn blauwe jurk aan, Lisa mijn zwarte jurk en Sofia mijn rok. Wij maakte een groepsfoto en vertrokken naar het grote verjaardagsfeest!
Wij aten frietjes, sla, salades, gegrilde kip en cow. Ook hier hadden zij een geit maar gelukkig niet één die aan de boom hing. Om 11 uur ben ik naar huis gegaan omdat ik mij niet lekker voelde. Om 1 uur kwamen de meiden thuis. Samen met Miri heb ik tot 4 uur in de nacht gekletst. Voelde mij echt niet lekker en rond half 5 ben ik eindelijk in slaap gevallen.

Maandag 20 oktober
Nina en ik gingen weer naar school. Wij kregen de opdracht om een stuk te schrijven hoe wij het hier als vrijwilligers hebben ervaren. Daarna hebben wij met de kinderen gezongen en gedanst. De dag was al weer om. Onderweg naar huis heb ik mijn ticket geboekt om op 14 november naar Zanzibar te vliegen. Thuis aangekomen heb ik nog wat gegeten en ben daarna naar bed gegaan. Ik lag er al om 6 uur in. Om 7 uur werd ik wakker en had verschrikkelijke buikpijn. Ik moest rennen naar de wc en uiteindelijk gooide ik er alles uit. Ik belde Leonie en zij zei dat het morgen wel beter zou gaan. Die avond heb ik amper geslapen van de pijn.

Dinsdag 21 oktober First meeting with the hospital
’s Morgen appte ik Leonie meteen om te vertellen dat ik echt naar het ziekenhuis wilde. Leonie zei dat het wel even wat tijd zou gaan kosten voordat ik eindelijk geholpen zou worden. Ik nam tijdschriften mee, die ik gekregen had voor mijn verjaardag en een fles water. Nina en Leonie gingen met mij mee. Om half 11 kwamen wij aan bij het ziekenhuis. Ik had geen energie meer en mijn voeten voelden als lood. Ik kon niet meer zitten van de pijn. De verpleegster bracht mij naar een bed. De dokter kwam met het verzoek of ik naar de wc wilde gaan. Ik zal je de rest besparen. Vervolgens ben ik weer in bed gaan liggen. De verpleegster legde een infuus voor vocht aan en nam bloed af. Ook kreeg ik pijnstillers die ook meteen werkten. Voor mijn gevoel duurde het een eeuwigheid voordat ik eindelijk wist wat het was. De uitslag was dat ik geen malaria had maar de buiktyfus. Ik kreeg mijn medicijnen mee en na ongeveer 4,5 uur stonden wij weer buiten. Snel naar huis want ondertussen waren de pijnstillers uitgewerkt en wilde ik eten en mijn medicijnen innemen om vervolgens mijn bed in te kruipen. Om 6 uur werd ik wakker en was de buikpijn gelukkig een stuk minder........ maar voelde mij nog steeds zo slap als een vaatdoek!

Mijn ontbijt voor de komende dagen was kippensoep met een banaan.
Ik heb ongeveer een week lang in bed gelegen. Ik wilde goed uitzieken en snel weer de oude worden. Naar school gaan vond ik nou niet echt een goed idee. Ik had er ook echt geen energie voor.
10 dagen lang was ik aan de antibiotica gezeten en 3 dagen heb ik nog echt last van me buik gehad. Op het moment dat ik klaar was met de antibiotica leek het wel alsof ik moest afkicken van de medicijnen. Waarschijnlijk waren die pillen dus best wel heftig.

Dinsdag 28 oktober First day school
Ben weer voor het eerst naar school geweest.
De afgelopen dagen was het verschrikkelijk warm en droog. Het had al een maand niet geregend en daardoor viel de elektriciteit ook constant uit.
Ik heb nog wat op mijn laptop kunnen werken omdat de batterij gelukkig nog vol was. Nadat ik klaar was ben ik naar huis gegaan. Het was genoeg geweest zo voor de eerste dag.

Donderdag 30 oktober
Leonie en ik zijn weer aan de slag gegaan voor haar bedrijf. ‘s Middags maakten wij chips mayai (dat is frietjes met ei) en reden daarna naar Nijro om te kijken of zij daar nog wat leuke dingen hadden voor Halloween. Tarloch kocht een pruik en een masker en Leonie en ik kochten schmink. Hebben nog wat boodschappen gedaan, hebben een ijsje gegeten en zijn weer naar huis gegaan. Aansluitend ben ik met de meiden naar ViaVia gegaan.

Vrijdag 31 oktober Computers
Het was een lange dag op school. Ik wilde graag dat lerares verder kon gaan met de computerles voor de kinderen. Wat ik al eerder vertelde, geeft zij les aan
30-40 kinderen in één leslokaal en heeft de beschikking over 4 werkende computers. Onmogelijk dus maar het is niet anders !!!!
In het lokaal staan ook nog 5 andere computers. Zij had geen idee of deze werkten. Ik ben daarmee aan de slag gegaan en heb 4 van de 5 computers aan de praat gekregen. Helaas had ik bij 1 computer geen toetsenbord. De stekkers waren kapot gemaakt waardoor die niet meer in de computer pasten. Uiteindelijk kan de lerares nu met 6 computers les geven. Dit gaf mij een heel voldaan gevoel en was ontzettend blij voor haar dat ik het een stukje makkelijker voor haar heb kunnen maken. Maar aan de andere kant had ze dit zelf ook wel kunnen bedenken.
Om 3 uur ging ik naar huis om mij om te kleden want Raju had mij uitgenodigd om mee te gaan uiteten. Het zou zijn laatste avond zijn in Tanzania. Hij vertrok de volgende dag naar België.
Nadat ik heerlijk had gegeten met Anne, Jo, Fie, Sarah, Chris, Raju en Mwujabu ben ik naar Leonie gegaan om mij te verkleden voor het Halloween feest in Le Patio.

  • 17 December 2014 - 09:38

    Hilly Eppink:

    Hoi Floor, wat heb je veel mee gemaakt. In een vreemd land je verjaardag vieren is heel bijzonder. Hier zal je vast nog lang aan terug denken. Wel vervelend dat je zo ziek bent geweest. Het lijkt mij echt geen pretje om daar een ziekenhuis te betreden. Hopelijk ben je nu weer goed in orde. Geniet nog even van de Kerstdagen en oud en nieuw. Bijzondere dagen en geniet van de tradities die ze daar hebben met deze dagen.
    Hou je haaks en tot in het nieuwe jaar.
    Liefs Hilly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 December 2014

Stop thinking so much just go for it!!

03 Oktober 2014

Time is flying!

22 September 2014

Een onverwachtse Holiday!

12 September 2014

Tanzania
Floor

Actief sinds 08 Jan. 2016
Verslag gelezen: 986
Totaal aantal bezoekers 3904

Voorgaande reizen:

08 Januari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

03 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

04 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: